door Jan Venema
Een dikke domper voor de Vliegclub Westerwolde in januari. Inbraak in de hangars in de late avond. De dieven waren uit op vijf motoren, een aantal dashboards en andere dure apparatuur. De club is zijn wonden aan het likken. De vijf leeggeroofde vliegtuigen worden hersteld, vaak door de piloten zelf, die liever in de lucht hadden willen zijn. Vliegclub Westerwolde is een vereniging die vaak te maken heeft gehad met zeer trieste dieptepunten. Maar toch blijft het een vrolijke en vriendelijke club. Hoe doet Vliegclub Westerwolde dat toch?
Een zonnige droge zaterdag in februari. Vliegtuigjes komen en gaan op de vliegstrook aan de Aviaweg in Vledderveen. Er zit een handjevol mensen op het terras. Er heerst een gemoedelijke sfeer. Niets aan dit beeld doet er aan herinneren dat de vliegvereniging in januari op zeer brutale wijze is beroofd. Met bruut geweld hebben dieven gepoogd vijf vliegtuigmotoren, moderne dashboards en wat andere dingen te roven. Dat is maar deels gelukt; de dieven zijn gestoord doordat een verenigingslid poolshoogte ging nemen nadat hij een alarm kreeg. De dieven hebben niets aan hun roof overgehouden. De ene motor die ze mee hebben kunnen nemen is terug bij de eigenaar. Het duurt zeker tot en met mei voor alle schade is hersteld. De gedupeerde vliegtuigeigenaren zitten tot die tijd noodgedwongen aan de grond.
Optimistisch
Een van hen legt nieuwe bedrading aan in zijn half ontmantelde toestel. ,,Nu ik de machine toch weer in elkaar moet zetten, breng ik gelijk verbeteringen aan’’, zegt de man op optimistische toon. ,,Het is een vliegtuig van Afrikaanse makelij. Daar gelden kennelijk andere standaarden dan hier, want sommige stroomleidingen bestaan uit verschillende stukjes aan elkaar gezet snoer. Dat gaat er uit en er komt gewoon een keurig snoer in, uit één stuk. Minder kans op storingen. Als het vliegtuig straks in mei klaar is, is-ie beter dan hij was.’’
Verbroedering
De diefstal brengt dan toch nog wat goeds. Ook op een ander vlak. Wouter Tooren van Vliegclub Westerwolde: ,,Je merkt dat er na zo’n gebeurtenis verbroedering is. Verschillende leden hebben gedupeerde vliegtuigeigenaren hun eigen toestel aangeboden. Heel fijn voor bijvoorbeeld mensen die vlieglessen volgen. Daar moet je een zekere regelmaat in houden. De leden helpen elkaar op alle mogelijke manieren.’’
Dat gebeurde ook bij tragische ongelukken die in het verleden hebben plaatsgevonden, de laatste keer in september vorig jaar. Tooren: ,,Je realiseert je op zo’n moment ineens weer hoe kwetsbaar je bent. Vanuit de vereniging wordt bij zo’n gebeurtenis slachtofferhulp geregeld voor wie daar behoefte aan heeft. Iedereen gaat daar op zijn of haar eigen manier mee om. De een stapt meteen weer in het vliegtuig, een ander gaat er anders mee om. In ieder geval wordt alles in het openbaar besproken. Zo help je elkaar.’’
Ondanks dat ongelukken fataal kunnen aflopen, blijft de wil om te vliegen overeind. ,,We vinden het leuk om te vliegen, dat hebben we met elkaar gemeen, hoe groot de achtergronden van de leden ook kunnen verschillen. Het ene lid is directeur, het andere is boer. Maar we zijn hier allemaal gelijk. De maatschappelijke status die de mensen hebben, speelt geen enkele rol in de omgang met elkaar. Een heel prettige mentaliteit. We willen er geen elitaire club van maken.’’
Vrijwilligers
,,Wat door vrijwilligers kan en mag gebeuren, wordt gedaan door vrijwilligers’’, zegt Tooren. ,,Het onderhoud van de gebouwen en de vliegstrook wordt door de leden zelf gedaan. Een uitzondering vormt het keuren van de vliegtuigen. Dat moet door professioneel geschoolde mensen gebeuren. Net als met de keuring van een auto.’’
De mensen die de verkeerstoren bemannen zijn ook vrijwilligers. ,,Het zijn geen luchtverkeersleiders’’, legt Tooren uit. ,,De mensen in verkeerstoren zijn er puur voor informatie. Ze noteren bijvoorbeeld wanneer vliegtuigen vertrekken en ze geven informatie over de windrichting en -snelheid. De piloten in de light vliegtuigen zijn zelf volledig verantwoordelijk voor de veiligheid van zichzelf en anderen. Dat is anders als je bij het vliegveld van Eelde bent, kun je maar beter doen wat de luchtverkeersleider zegt. Die is in dat geval de baas.’’